NIEUWS

‘Energietransitie botst met haperende kennismarkt’

02 juni 2017

Onderwijs en innovatieve bedrijven moeten beter verbonden worden wil de energietransitie niet vastlopen op een tekort aan kennis en praktijkervaring. Marsha Wagner van Topsector Energie pleit daarom voor leer- en experimenteeromgevingen, e-learning en maatwerk.

Kennisontwikkeling en opleiding is in de energiesector op het moment ‘hard nodig’, vindt Wagner. Als programmamanager Human Capital Agenda bij Topsector Energie ziet Wagner tekorten aan installateurs, elektrotechnici en energieprofessionals met ict-kennis botsen met een digitaliserende energietransitie. Ze wijst op de aanleg van een nieuw windpark in Wieringermeer. “Dat werd vertraagd door een gebrek aan technisch personeel. Oorzaak is een combinatie van een vergrijzende technische sector, een aantrekkende economie, tekorten aan technici en het tempo van de energietransitie.”

Risico van een mismatch
Naast technische kennis vraagt de digitaliserende energietransitie ook energieprofessionals met ict-ervaring, benadrukt Wagner. “Ik sprak onlangs een jong bedrijf dat slimme software ontwikkelt om energieopwekking en gebruik goed op elkaar aan te laten sluiten. Die hadden moeite om mensen te vinden met ict- én energiekennis.” Een dergelijke mismatch van vraag en aanbod kan de energietransitie vertragen, waarschuwt de programmamanager. “Bedrijven stellen nu werkzaamheden uit of werkzaamheden kunnen met minder kwaliteit worden uitgevoerd. Ook wordt op grote schaal buitenlands personeel ingehuurd omdat de opleiding van mensen in Nederland te lang duurt om in de pas te blijven lopen met de vraag in de markt. Een nadelig gevolg van het feit dat bedrijven hun personeel ook internationaal werven is dat de Nederlandse arbeidsmarkt onvoldoende blijft aansluiten bij de behoefte aan personeel.”

Vernieuw!
De haperende kennismarkt is niet alleen door opleidingshuizen te herstellen, maar ze kunnen er wel een belangrijke bijdrage aan leveren. “Onderwijs moet verbonden worden aan innoverende bedrijven. Regionale leer-, werk- en innoveeromgevingen zijn nodig om laagdrempelig werkende, werkzoekende, zzp’ers en micro-mkb’ers mee te nemen in de energietransitie. Vakmanschap is namelijk niet alleen kennis, maar vergt ook vaardigheden, praktijkervaring en leren in teams met andere vakdisciplines samen te werken. Ken je een systeem of apparaat (nog) niet, dan is het nodig snel toegang te hebben tot kennis, zij het via andere professionals of via e-learning, bijvoorbeeld augmented reality. Waar haal ik mijn kennis vandaan? Basale vragen, maar desalniettemin zijn het vragen die spelen.” Een dergelijke fysieke leeromgeving kan gecombineerd worden met e-learning, wat volgens Wagner nog te weinig ingezet wordt in de energiemarkt. “Die combinatie werkt als een vliegwiel. Opleidingen en trainingen zijn geen ‘black box’, waar iemand in gaat en over vier jaar uitkomt. Mensen moeten kennis én praktijkervaring opdoen, hun leven lang, willen ze mee ontwikkelen en bijdragen aan de energietransitie.” Wagner doet daarmee een appel aan opleidingshuizen: ‘vernieuw!’

Wilt u ook kennis én praktijkervaring in uw energieopleiding? Meld u dan aan voor een van de Post-HBO-opleidingen en –trainingen van PHOE. Meer informatie vind u op www.phoe.nl of via 035 - 683 88 33.

Energietransitie vraagt om energiekennis!

02 juni 2017

Deze zomer verzorgt de Post Hoger Onderwijs Energiekunde (PHOE), een samenwerking tussen hogescholen, universiteiten, kennisinstellingen en brancheverenigingen, weer de compacte Summer courses Energiebeheer & Duurzame Energie. Breng uw zomer nuttig door en vergroot uw energiekennis!

Meer lezen

Cursisten over ENGIE incompany Energiebeheer

02 juni 2017

Wat neem je mee van een opleiding in je dagelijkse werk? PHOE vroeg het twee cursisten van de ENGIE incompany-opleiding Energiebeheer. “Je ziet beter waar een besparingstraject op kan slagen of stuk lopen.”

Meer lezen

Stichting
Post Hoger Onderwijs Energiekunde

Johannes Geradtsweg 17b
1222 PK Hilversum

035 - 683 88 33
info@phoe.nl

© WAT-communicatie